Використання тестових технологій
здійснюється в три етапи:
- теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування,
- організація тестування,
- аналіз і корекція результатів.
На першому етапі вчитель здійснює відбір або самостійно розробляє тестові
завдання. Головними
вимогами до них є
відповідність меті навчання,
багатоваріантність, побудова неправильних відповідей на основі типових
помилок.
Типологія тестів ураховує
особливості їхніх змісту та структури. За наявністю або відсутністю варіантів
відповіді виділяють тести закритої та відкритої форм: відкриті тестові
завдання можуть мати безліч розв’язків або допускають довільну форму відповіді.
Н-д: закінчіть речення, вписавши замість крапок правильну відповідь; розв’яжіть
рівняння. Закриті тестові завдання мають
безліч варіантів відповідей, з яких необхідно вибрати правильну.
Проміжною є
напіввідкрита форма тестів, яка передбачає неповне або неточне формулювання
відповіді. Тести закритої форми поділяються на альтернативні (наявність двох
взаємовиключних варіантів відповідей), множинного вибору (наявність однієї правильної
відповіді між трьома-п'ятьма з пропонованих), встановлення відповідності (у
двох частинах пропонуються переліки, між якими треба встановити зв'язок),
відтворення послідовності (перекомбінування наведених даних або елементів) та
ін.
За метою використання та місцем у
навчальному процесі розмежовують тести навчальні й контрольні. Навчальні
тести використовуються на всіх етапах роботи над матеріалом і покликані
відстежити рівень оволодіння матеріалом, закріпити або повторити його, їх
головна мета - виявити прогалини в знаннях, уміннях, навичках школярів,
спрямувати їх на усунення недоліків у підготовці. З огляду на це перевіряти
такі тести можуть і самі учні. Контрольні тести проводяться як певний підсумок
роботи над вивченням теми, вони мають комплексний характер, тобто перевіряють
знання й уміння, здобуті й вироблені школярами в межах одного або кількох
тематичних блоків.
Другий етап включає в себе пояснення
правил виконання тестових завдань, умов оформлення робіт, демонстрування
алгоритмів виконання завдання, виконання тренувальних завдань. Освоєння кожної нової форми тестових
завдань слід починати з детального ознайомлення з інструкцією щодо їх виконання.
На третьому етапі здійснюється
виявлення типових та індивідуальних помилок, що їх припустилися учні. Аналіз
результатів проводиться в довільній, найбільш зручній і звичній для вчителя й
школярів формі.
Виконання завдань у тестовій формі
для поточного контролю доцільно планувати на різних етапах уроку не більш як на
10-15 хвилин. У зв'язку з тим, що ці завдання є навчальними, не варто робити їх
занадто складними. На цьому етапі контролю слід використовувати переважно
завдання з вибором однієї правильної відповіді
Учителеві варто пам'ятати, що на
виконання завдань з вибором однієї правильної відповіді треба відводити
орієнтовно одну хвилину, а кількох правильних відповідей або встановлення
відповідності – півтори хвилини. Важливо
привчати учнів виконувати завдання не лише правильно, а й швидко.
Під час тематичної атестації вчитель
перевіряє відповідність підготовки школярів зафіксованій у програмі системі
вимог до рівня і якості освіти. Проведення тематичного контролю у формі
тестування забезпечує отримання результатів, які характеризуються
обґрунтованістю й об'єктивністю, а бали навчальних досягнень є точнішими та
більш диференційованими, ніж ті, що одержані за допомогою традиційних форм
контролю.
Немає коментарів:
Дописати коментар